2013. október 1., kedd

18. SAD - Pipícs Pulla

idiKOKKI nagyon jó kis témát eszelt ki erre a fordulóra, hiszen a vidék ízeit kérte, hogy elevenítsük fel. Én most kicsit csalni fogok, ugyanis nekem ez kissé egybevág a gyermekkor ízével, hiszen tősgyökeres budapestiként csak a nagyszüleim emlékei által és távoli rokonainknál eltöltött idő alapján tudtam megérezni azt az igazi vidéki jelleget az ételekben.
 
Gyerekkoromban Nagymamám (Anyu Anyukája) volt az, aki meghatározó szerepet töltött be a sütés/főzés terén, ugyanis a Nagyszüleimmel együtt laktunk kisiskolás koromig. Anyuval mindig segítettünk Mamának az előkészületekben, de Ő vitte a prímet ;) Sokszor mikor készültek a sütik én voltam a felelős a tészták nyújtásáért és mindig "játszhattam" a maradékkal. Nekem ez a kép maradt meg, nem is feltétlenül egy- egy recept, inkább az együtt töltött idő. Utána Anyu vette át a főzés feladatát, de a sütés általában rám meg Öcsémre maradt, mert Anyu nem nagyon szeretett és nem is igazán szeret a mai napig sem sütit sütni, bár van egy két specialitása, amit nagyon jól csinál pl. madártej, túrógombóc, palacsinta, szilvásgombóc, rácsos almás...
 
Amit most készítettem, az nem a recept miatt vidéki emlék, sokkal inkkább a madár bőrbe bújtatott tészta miatt, ugyanis ezeket mindig én csinálhattam, ha fánkot sütöttünk és volt egy kis fölösleg, aztán ilyen formában sütöttük ki forró olajban. Természetesen bármilyen kelt tésztával is tökéletesen működik, ezt pipícsnek nevezik és egy hagyományos matyó húsvéti sütemény, ráadásul készülhet töltelékkel vagy anélkül egyaránt. Nálam most rendhagyó módon a finn vajas pulla tésztájából készült, amit Ilditől hoztam el és ezzel 2 in 1 játszanék a Blogszülinapi játékában is. :)
 
 
Hozzávalók:
Tészta:
- 50 dkg liszt
- 10 dkg cukor
- 1 kk vaníliaaroma
- 10 dkg felolvasztott Rama
- 1 csomag élesztőpor
- 1 tojás
- 1 ek fahéj (eredeitleg kardamon, de vásárláskor nem kaptam sehol)
- 1 késhegynyi só
- 2 dl langyos tej

Töltelék:
- 5 dkg Rama
- 3 dkg kristálycukor

Kenéshez:
- 1 tojás

Szemeknek:
- 16 db szegfűszeg
 
Elkészítés:
A tejhez 1 ek cukrot adunk és hozzáadjuk a porélesztőt, majd negyed órát meleg helyen hagyjuk futni. A többi hozzávalót egy dagasztótálba tesszük és a felfuttatott élesztővel együtt egy konyhai robotgép segítségével szépen összedolgozzuk, akkor jó, ha a tészta már elválik az edény falától és ha belenyomjuk az ujjunkat, akkor visszarúg a tészta. Meleg helyen légmentesen letakarva 30 percig kelesztjük. Mikor már a duplájára kelt, akkor egy lisztezett deszkán ketté vágjuk és hengereket sodrunk belőlük, majd hengerenként 4- 4 darabra vágjuk fel. Az egyes darabokat kb. 30 cm hosszú hengerekké nyújtjuk, majd egyesével egy- egy csomót kötünk belőlük. A csomó egyik vége lesz a madárkánk feje a másik vége pedig a farka. A farkakat késsel 3 részre bevárjuk, mintha tollak lennének, a fejeket pedig úgy alakítjuk, hogy csőrösek legyenek és két szegfűszegből lesz a szemük. A tölteléknek szánt margarint 8 kockára vágjuk és a madárkák nyaka alá betömködjük a csomók közepébe és mindengyik esetben megszórjuk fél ek cukorral. Végezetül a felvert tojással megkenjük mindegyik tetejét és így dugjuk be őket egy sütőpapírral bélelt tepsin a nem előmelegített sütőbe, ahol 180 fokon 20 perc alatt készre sütjük őket. Nagyon kellemes állagú tésztát kapunk, aminek az illata belengi az egész lakást, nyami :D

2 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...